GDPR : Zo ga je aan de slag met de nieuwe privacyregels

Op 25 mei 2018 is het zover. Dan treedt de GDPR – General Data Protection Regulation – in werking. Met die nieuwe regelgeving wil Europa de privacy van zijn burgers beter beschermen. Al wie dan nog gegevens over personen verzamelt en gebruikt, zal daarvoor een gegronde reden nodig hebben. Maar wat betekent dit nu voor jouw organisatie?

Welke gevolgen heeft de nieuwe privacywet?
Wat je precies moet ondernemen om je bedrijf op de nieuwe regels af stemmen, hangt af van de privacyrisico’s die je activiteit(en) met zich meebrengen. De klantenkaarten van de broodjeszaak, de personeelsdossiers van een KMO en de patiëntendossiers van een ziekenhuis: het zijn allemaal verwerkingen van persoonsgegevens, het ene weliswaar veel delicater dan het andere.

Zo is de privacy impact van de klantenkaart beperkter dan dat van het personeelsdossier – waarin bijvoorbeeld loongegevens en evaluaties zijn opgenomen. Ook de risico’s verbonden aan het verwerken van medische gegevens zijn groot en zullen dus meer actie vragen.

Hoe starten met de GPPR?

Lees meer

Bron: Kwinta